Lid – bouwkundige / civieltechnisch ingenieur (constructeur)

Introductie

Aanleiding
In 2020 heeft de toenmalige Minister van Economische Zaken en Klimaat een onafhankelijke en deskundige commissie (de Commissie Mijnbouwschade, hierna: de Commissie) in het leven geroepen om meldingen van mijnbouwschade en verzoeken om vergoeding daarvan onafhankelijk te beoordelen. Het betreft de sectoren olie-, zout- en gaswinning met uitzondering van het Groningenveld en de gasopslag in Norg en Grijpskerk. De mijnbouwexploitanten in deze sectoren volgen het advies van de Commissie op. Binnen afzienbare tijd wordt de bevoegdheid van de Commissie uitgebreid met geothermie en de na-ijlende effecten van de steenkoolwinning in Limburg.
De meeste schademeldingen zijn afkomstig van particulieren. Voor particulieren is het optreden van schades aan hun woningen zeer belastend. Het doel van de buitenrechtelijke behandeling van mijnbouwschade is dat deze behalve deskundig ook laagdrempelig, transparant, onafhankelijk en snel is. Uitgangspunt is daarbij dat de ongelijke positie van de burger ten opzichte van de mijnbouwonderneming wordt verminderd door deze bij de behandeling van zijn schademelding te ontzorgen. 
Het feit dat de Commissie zelf de schade en de schadeoorzaak onderzoekt, betekent een aanzienlijke verlichting van de vereiste inspanning van de schademelder en draagt bij aan zijn ontzorging.
De Commissie gaat daarbij te werk met een hoge mate van maatschappelijke sensitiviteit. 
De werkwijze, procedure, inhoudelijke beoordelingscriteria en andere aspecten van het werk van de Commissie zijn geregeld in het Instellingsbesluit Commissie Mijnbouwschade, met de daarbij behorende protocollen.

Vacature
Voor schadeafhandeling in Limburg wordt nu een aparte kamer van de Commissie ingesteld (de Limburg kamer), die de Minister van Klimaat en Groene Groei (KGG) gaat adviseren over de schade en de schadeoorzaak van schademeldingen uit de voormalige mijnstreek. De Minister van KGG volgt dit advies van de Commissie in principe op. Met het oog op deze uitbreiding van de Commissie worden nu twee deskundige leden gezocht. Deze leden worden niet alleen lid van de Limburg kamer, maar ook van de algemene kamer en zullen dus ook adviseren in zaken die elders in Nederland spelen. 

(meer…)

Wethouder ‘van buiten’

Introductie


Regelmatig wordt Bestman · Bestuur & Management gevraagd kandidaten voor te dragen voor de functie ‘wethouder van buiten’.

(meer…)

Afdelingsmanager Informatievoorziening

Introductie

Gemeente Haarlem en gemeente Zandvoort


Inleiding
Wij zoeken een afdelingsmanager Informatievoorziening voor Haarlem en Zandvoort. Een stevige partner en adviseur van de directie op technisch en IV gebied en een verbindende manager binnen de organisatie. Een afdelingsmanager die met visie, inhoudelijke bevlogenheid, kennis van ICT en IV, lef en een naar buiten gerichte blik sturing geeft aan de uitdagende opgaven op het gebied van informatievoorziening. Want in bijna al het werk voor de stad en het dorp is een digitale of automatiseringscomponent aanwezig. De afdeling Informatievoorziening ondersteunt de organisatie hierbij in haar primaire processen.

Achtergrondinformatie Haarlem en Zandvoort
Sinds 1 januari 2018 werkt één enthousiaste ambtelijke organisatie van circa 1.500 werknemers voor Haarlem en Zandvoort. De organisatie werkt in formele zin onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van Haarlem; ambtenaren zijn in dienst van de gemeente Haarlem. Zij werken voor de burgers en ondernemers in de stad en het dorp. Om aan de maatschappelijke opgaven te kunnen blijven voldoen is de digitale transformatie gestart. Een aanzienlijke opgave waar Haarlem en Zandvoort middenin zitten.

De organisatie bestaat uit een lijnorganisatie van vierentwintig afdelingen en een directieteam. Opgavegericht samenwerken en integrale advisering aan twee besturen zijn organisatiethema’s waar continu aan gewerkt wordt. De organisatie is in ontwikkeling, waarbij de organisatiewaarden Open, Betrokken en Gedreven de aandrijving zijn voor de organisatievisie. Van afdelingsmanagers wordt een belangrijke bijdrage verwacht aan de organisatieontwikkeling.

Afdeling Informatievoorziening
De afdeling Informatievoorziening draagt zorg voor de informatievoorziening, het informatiebeheer, de technische infrastructuur, software development en innovatie. De afdeling is een belangrijke aanjager van het streven om als organisatie een hoger volwassenheidsniveau te bereiken op het gebied van procesmatig werken en de digitale transformatie.

In 2019 zijn de structuur en aansturing van de afdeling wezenlijk gewijzigd. De afdeling werkt in de vorm van een platte netwerkorganisatie, procesgericht en in verschillende teams. Door middel van (agile) proces- en opgavegericht werken ligt de focus op het creëren van klantwaarde. De afdeling IV is verantwoordelijk en draagt zorg voor:
• de continuïteit van de basisinformatie-infrastructuur van de gemeente Haarlem en Zandvoort;
• security en informatieveiligheid;
• ontwikkelen, uitdragen en borgen van de architectuur kaders;
• uitgifte, inname en reparatie van mobiele devices;
• dienstverlening naar de interne klant (servicedesk IV);
• ondersteuning en instandhouding van het digitale informatiebeheer in afstemming met o.a. de archiefinspectie;
• verkennend onderzoeken van en experimenteren met nieuwe ontwikkelingen o.b.v. o.a. design thinking.

(meer…)

Griffier

Introductie

Gevraagd:
Een stevige griffier:
– die met verve opkomt voor de belangen van de raad;
– die investeert in verbeterde informatievoorziening vanuit college/ambtelijke organisatie;
– die draagvlak organiseert voor gepaste verbeteringen in de werkzaamheden van de raad;
– die staat voor haar/zijn medewerkers.

– waar ‘hij/hem/zijn’ staat kan ook ‘zij/haar’ gelezen worden –

(meer…)

Griffier

Introductie

ALGEMEEN

Koggenland
Koggenland is een groene plattelandsgemeente bestaande uit 14 kernen met ruim 22.500 inwoners. De gemeente ligt aan de A7, beschikt over een NS-station (Obdam) en is daarmee goed bereikbaar.

(meer…)

Lid Raad van Toezicht – Financieel profiel

Introductie

Voor Stichting CultuurSchakel zoeken wij een Lid van de Raad van Toezicht met een Financieel profiel.

(meer…)

Griffier

Introductie

Voor de gemeente Rotterdam zoeken wij een nieuwe griffier.

(meer…)

Gemeentesecretaris/Algemeen directeur

Introductie

– waar ‘hij/hem/zijn’ staat kan ook ‘zij/haar’ gelezen worden –


Inleiding
De gemeente Leeuwarden zoekt een nieuwe Gemeentesecretaris/Algemeen directeur.
De huidige gemeentesecretaris, de heer Reindert Hoek, heeft aangegeven wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zijn functie te zullen neerleggen.
Naar verwachting zal de nieuwe secretaris per 1 januari 2020 van start gaan.


Situatieschets

De gemeente Leeuwarden
De gemeente Leeuwarden vormt met haar ruim 123.000 inwoners de grootste gemeente en het bestuurlijke, economische en culturele zwaartepunt van Fryslân.
De stad Leeuwarden is de hoofdstad en de ‘huiskamer’ van de provincie met bijna 93.000 inwoners. Daarnaast liggen binnen de gemeente nog eens 36 kernen, die zo samen stad, dorpen en platteland verenigen.
De stad Leeuwarden is het centrum van de Friese kenniseconomie. Hier zijn vele bedrijven, twee hogescholen, verschillende onderzoeksinstituten en een Campus met universitair onderwijs gevestigd.

Mede door de ontwikkeling van het WTC-gebied wil Leeuwarden zich als recreatief en economisch hart van de provincie versterken. Met zijn twee officiële talen en zijn vele andere talen en culturen belichaamt de gemeente Leeuwarden ook de volle culturele breedte van Fryslân.

Leeuwarden is een bruisende centrumgemeente die met durf, ambitie en visie wil voortbouwen op de snelle ontwikkeling van de afgelopen jaren. Er is veel geïnvesteerd in bereikbaarheid en in een vernieuwd stadshart – onder meer het Wilhelminaplein met een nieuw Fries Museum.

Leeuwarden mocht zich in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa noemen. Heel belangrijk bij het toekennen van deze buitengewoon eervolle titel was het benoemen en uitdragen van het typisch Friese begrip ‘mienskip’: gemeenschap.

De gemeenteraad heeft de heer Sybrand Van Haersma Buma benoemd tot nieuwe burgemeester van Leeuwarden. De installatie vindt plaats op 26 augustus aanstaande.

 

(meer…)

Gemeentesecretaris Brielle – Directeur Werkorganisatie Brielle

Introductie

Procedure succesvol afgerond

(meer…)

Gemeentesecretaris/Algemeen directeur

Introductie

Procedure succesvol afgerond

(meer…)