Statengriffier provincie Groningen

Introductie

1. Wie ben jij?
Je voelt je aangetrokken tot Groningen. Je bent een ervaren, strategisch sterke en onafhankelijke professional met een scherp gevoel voor het politieke en bestuurlijke speelveld. Je bent in staat om focus te bewaren in een complexe omgeving en je schakelt soepel tussen verschillende rollen: als eerste adviseur van Provinciale Staten (PS), als bruggenbouwer in het politiek-bestuurlijk en in het bestuurlijk-ambtelijk samenspel en als coachend leider van de griffie. 

Jij maakt het verschil door je onafhankelijke opstelling, je visie op het democratisch proces en je verbindende en op samenwerking gerichte kwaliteiten. Je weet statenleden -individueel en collectief- in positie te brengen en levert advies dat ertoe doet. Door jouw strikt onpartijdige opstelling en een oprecht luisterend oor voor elk politiek geluid, voelt elk statenlid zich bij jou welkom en gehoord. Je stroomlijnt de informatievoorziening richting Provinciale Staten en stemt deze zoveel mogelijk af op de behoefte. Je weet wat dualisme betekent in de praktijk en hebt daarbij oog voor rolvastheid én samenwerking. 

Als leidinggevende ben je benaderbaar, inspirerend en gericht op ontwikkeling. Je zoekt de samenwerking, met eenieder binnen en buiten de griffie en met de plaatsvervangend griffier in het bijzonder. Je biedt ruimte aan je team, stimuleert eigen initiatief en het nemen van verantwoordelijkheid. Je werkt aan een organisatie die wendbaar en toekomstgericht is.

(meer…)

Directeur-Onderzoeker Rekenkamer provincie Zeeland

Introductie

Strategisch leider, scherpzinnig onderzoeker én zichtbaar boegbeeld

1. Wie ben jij?
Jij bent een strategisch en analytisch sterke leider met hart voor de publieke zaak. Je weet complexe maatschappelijke vraagstukken te doorgronden en te vertalen naar scherpzinnige onderzoeken en bruikbare aanbevelingen. Je voelt je thuis in het samenspel tussen politiek, beleid en samenleving, en beweegt je met gemak in een krachtenveld met uiteenlopende belangen. Je bent in staat om een kleine, zelfstandige organisatie professioneel aan te sturen én extern te positioneren. Daarbij ben je een natuurlijke verbinder, iemand die met gezag, inlevingsvermogen en overtuigingskracht het gesprek aangaat – binnen én buiten het provinciehuis.

(meer…)

Griffier gemeente Purmerend

Introductie

Wie ben jij? 
Je bent een stevige adviseur en sparringpartner van de leden van de raad, de burgemeester en de collega’s van de griffie en de ambtelijke organisatie. Je bent verbindend, inspirerend en communicatief, terwijl je tegelijkertijd besluitvaardig, rolvast en standvastig bent. Je faciliteert de raad nog beter in positie te zijn. Je hebt de basis op orde, een vernieuwende blik en doet gepaste suggesties voor verbetering. Kortom, je bent een griffier die koestert wat goed is en kansen grijpt als dat verbetering oplevert. 

(meer…)

Lid Raad van Toezicht – Wetenschappelijk profiel

Introductie

1. Wie ben jij?
Jij bent er -net als wij- van overtuigd dat het onze maatschappij ten goede komt als cultuur voor iedereen toegankelijk is. Daarom wil jij je daar graag actief voor inzetten. Met jouw juridische of wetenschappelijke achtergrond denk je voor ons Fonds van belangrijke meerwaarde te kunnen zijn. Als ervaren toezichthouder ben je bekend met de beginselen van governance: je hebt veel affiniteit met de kernactiviteiten van het Fonds en wilt daaraan bijdragen vanuit een toezichthoudende rol. Je combineert een onafhankelijke geest met teamspirit.

(meer…)

Lid Raad van Toezicht – Juridisch profiel

Introductie

1. Wie ben jij?
Jij bent er -net als wij- van overtuigd dat het onze maatschappij ten goede komt als cultuur voor iedereen toegankelijk is. Daarom wil jij je daar graag actief voor inzetten. Met jouw juridische of wetenschappelijke achtergrond denk je voor ons Fonds van belangrijke meerwaarde te kunnen zijn. Als ervaren toezichthouder ben je bekend met de beginselen van governance: je hebt veel affiniteit met de kernactiviteiten van het Fonds en wilt daaraan bijdragen vanuit een toezichthoudende rol. Je combineert een onafhankelijke geest met teamspirit.

(meer…)

Adjunct-directeur/Loco-gemeentesecretaris gemeente Twenterand

Introductie

Wie ben jij?
De aansturing en doorontwikkeling van de organisatie is jou op het lijf geschreven. Je krijgt energie van samenwerken, zowel binnen de directie, als met de circa 10 teamleiders. Je omarmt de organisatie-filosofie en versterkt de rolvastheid. Je bent een open, benaderbare leider met publieke waarden, lef en humor. Je vertrouwt op anderen, behoudt rust en relativeringsvermogen, en optimaliseert het professioneel samenspel binnen de organisatie. 

Wat speelt er bij ons?
De gemeente Twenterand staat voor snel veranderende en complexere maatschappelijke vraagstukken, waardoor van medewerkers steeds meer kennis én flexibiliteit wordt gevraagd. Traditionele afdelingen en domeinen voldoen niet meer; integraal werken is onvermijdelijk om samenhang te vinden in vraagstukken en oplossingen. De afgelopen twee jaar stond in het teken van de ‘basis op orde’ brengen: een betrouwbare, doelmatige en resultaatgerichte bedrijfsvoering met heldere prioriteiten en goede informatievoorziening. Hiermee ontstaat ruimte voor zelfstandige professionals en kan de organisatie wendbaar inspelen op maatschappelijke veranderingen. ​

In brede werksessies is een nieuw organisatiemodel opgesteld, gericht op:
∙ Langetermijnvisie en adequate advisering aan bestuur.
∙ Wendbaarheid voor snelle reacties op veranderingen.
∙ Vraaggericht werken in verbinding met inwoners.
∙ Vakmanschap, eigenaarschap en persoonlijk leiderschap als basis.
∙ Korte lijnen en duidelijke rollen, zowel voor dagelijkse taken als strategische opgaven.
∙ Integraal samenwerken, oplossingsgericht handelen.

(meer…)

Griffier gemeente Krimpen aan den IJssel

Introductie

Word jij onze proactieve raadsgriffier en spil in het bestuurlijke samenspel? 
Als griffier van de gemeente Krimpen aan den IJssel krijg je de kans om direct impact te maken op het raadswerk en de toekomst van de gemeente.

Wie ben jij?
Je krijgt energie van een dynamische politieke omgeving en wil een sleutelrol vervullen binnen onze gemeente. Als vertegenwoordiger van de raad ben je een gezaghebbende gesprekspartner voor zowel de burgemeester als de gemeentesecretaris binnen de bestuurlijke driehoek. Je hebt een integere, sterke en toegankelijke persoonlijkheid en een pragmatische instelling. Je kunt goed samenwerken, coachen en durft initiatief te nemen. Je beschikt over uitstekende communicatieve en schriftelijke vaardigheden en weet op empathische wijze verbindingen te leggen. Tegelijkertijd ben je duidelijk, standvastig en schuw je het niet om waar nodig tegengas te geven. 

(meer…)

Lid – ingenieur c.q. geoloog / aardwetenschapper

Introductie

Aanleiding
In 2020 heeft de toenmalige Minister van Economische Zaken en Klimaat een onafhankelijke en deskundige commissie (de Commissie Mijnbouwschade, hierna: de Commissie) in het leven geroepen om meldingen van mijnbouwschade en verzoeken om vergoeding daarvan onafhankelijk te beoordelen. Het betreft de sectoren olie-, zout- en gaswinning met uitzondering van het Groningenveld en de gasopslag in Norg en Grijpskerk. De mijnbouwexploitanten in deze sectoren volgen het advies van de Commissie op. Binnen afzienbare tijd wordt de bevoegdheid van de Commissie uitgebreid met geothermie en de na-ijlende effecten van de steenkoolwinning in Limburg.
De meeste schademeldingen zijn afkomstig van particulieren. Voor particulieren is het optreden van schades aan hun woningen zeer belastend. Het doel van de buitenrechtelijke behandeling van mijnbouwschade is dat deze behalve deskundig ook laagdrempelig, transparant, onafhankelijk en snel is. Uitgangspunt is daarbij dat de ongelijke positie van de burger ten opzichte van de mijnbouwonderneming wordt verminderd door deze bij de behandeling van zijn schademelding te ontzorgen. 
Het feit dat de Commissie zelf de schade en de schadeoorzaak onderzoekt, betekent een aanzienlijke verlichting van de vereiste inspanning van de schademelder en draagt bij aan zijn ontzorging.
De Commissie gaat daarbij te werk met een hoge mate van maatschappelijke sensitiviteit. 
De werkwijze, procedure, inhoudelijke beoordelingscriteria en andere aspecten van het werk van de Commissie zijn geregeld in het Instellingsbesluit Commissie Mijnbouwschade, met de daarbij behorende protocollen.

Vacature
Voor schadeafhandeling in Limburg wordt nu een aparte kamer van de Commissie ingesteld (de Limburg kamer), die de Minister van Klimaat en Groene Groei (KGG) gaat adviseren over de schade en de schadeoorzaak van schademeldingen uit de voormalige mijnstreek. De Minister van KGG volgt dit advies van de Commissie in principe op. Met het oog op deze uitbreiding van de Commissie worden nu twee deskundige leden gezocht. Deze leden worden niet alleen lid van de Limburg kamer, maar ook van de algemene kamer en zullen dus ook adviseren in zaken die elders in Nederland spelen. 

(meer…)

Lid – bouwkundige / civieltechnisch ingenieur (constructeur)

Introductie

Aanleiding
In 2020 heeft de toenmalige Minister van Economische Zaken en Klimaat een onafhankelijke en deskundige commissie (de Commissie Mijnbouwschade, hierna: de Commissie) in het leven geroepen om meldingen van mijnbouwschade en verzoeken om vergoeding daarvan onafhankelijk te beoordelen. Het betreft de sectoren olie-, zout- en gaswinning met uitzondering van het Groningenveld en de gasopslag in Norg en Grijpskerk. De mijnbouwexploitanten in deze sectoren volgen het advies van de Commissie op. Binnen afzienbare tijd wordt de bevoegdheid van de Commissie uitgebreid met geothermie en de na-ijlende effecten van de steenkoolwinning in Limburg.
De meeste schademeldingen zijn afkomstig van particulieren. Voor particulieren is het optreden van schades aan hun woningen zeer belastend. Het doel van de buitenrechtelijke behandeling van mijnbouwschade is dat deze behalve deskundig ook laagdrempelig, transparant, onafhankelijk en snel is. Uitgangspunt is daarbij dat de ongelijke positie van de burger ten opzichte van de mijnbouwonderneming wordt verminderd door deze bij de behandeling van zijn schademelding te ontzorgen. 
Het feit dat de Commissie zelf de schade en de schadeoorzaak onderzoekt, betekent een aanzienlijke verlichting van de vereiste inspanning van de schademelder en draagt bij aan zijn ontzorging.
De Commissie gaat daarbij te werk met een hoge mate van maatschappelijke sensitiviteit. 
De werkwijze, procedure, inhoudelijke beoordelingscriteria en andere aspecten van het werk van de Commissie zijn geregeld in het Instellingsbesluit Commissie Mijnbouwschade, met de daarbij behorende protocollen.

Vacature
Voor schadeafhandeling in Limburg wordt nu een aparte kamer van de Commissie ingesteld (de Limburg kamer), die de Minister van Klimaat en Groene Groei (KGG) gaat adviseren over de schade en de schadeoorzaak van schademeldingen uit de voormalige mijnstreek. De Minister van KGG volgt dit advies van de Commissie in principe op. Met het oog op deze uitbreiding van de Commissie worden nu twee deskundige leden gezocht. Deze leden worden niet alleen lid van de Limburg kamer, maar ook van de algemene kamer en zullen dus ook adviseren in zaken die elders in Nederland spelen. 

(meer…)

Wethouder ‘van buiten’

Introductie


Regelmatig wordt Bestman · Bestuur & Management gevraagd kandidaten voor te dragen voor de functie ‘wethouder van buiten’.

(meer…)