Griffier gemeente Sluis
Introductie
Wie ben jij?
Samenwerken, faciliteren en verbinden zijn jouw kernkwaliteiten. Je bent een stevige adviseur en sparringpartner van zowel de leden van de raad en raadscommissies, de burgemeester, de collega’s van de griffie, als de ambtelijke organisatie. Je bent dienstbaar, betrokken en benaderbaar. Je bent sterk in het snel opbouwen van relaties, en handelt vanuit inzicht in de verschillende persoonlijkheden met wie je werkt. Tegelijkertijd ben je onafhankelijk, betrouwbaar en integer. Je faciliteert de raad om als hoogste gemeentelijke orgaan in positie te zijn. Daarbij blijf je goed in verbinding met het college en de ambtelijke organisatie. Daarnaast speel je een sleutelrol in de regio. Je bouwt voort op een stabiel griffiefundament dat naar tevredenheid van de raad in de afgelopen jaren is neergezet. Je bent een griffier die koestert wat goed is en verbetert waar dat de gemeente Sluis ten goede komt.
Wie zijn wij?
De gemeente Sluis telt bijna 24.000 inwoners en heeft veel te bieden. Het is één van de grootste plattelandsgemeentes met een natuurlijke kustomgeving en volop ruimte voor allerlei ontwikkelingen. De gemeente telt 17 kernen en veel buurtschappen. Onze streek heeft een rijke geschiedenis en is heel divers: gezellige, authentieke kernen met vele culturele en culinaire hotspots, een weids en afwisselend landschap, uitgestrekte stranden en een groot aanbod van evenementen en bezienswaardigheden. Deze diversiteit maakt de gemeente Sluis aantrekkelijk om te wonen, recreëren én werken.
De gemeente is Sluis is genoemd naar het vestingstadje Sluis en het gemeentehuis staat in Oostburg. Bij de gemeente Sluis werken zo’n 210 medewerkers. De cultuur van zowel bestuur als organisatie kenmerkt zich door een informele, collegiale sfeer, een goede onderlinge samenwerking en korte lijnen.
Organisatie
Wat ga je doen?
Naast de reguliere werkzaamheden leg je als griffier het accent op de volgende onderwerpen:
De raad
De gemeenteraad bestaat uit 19 zetels, verdeeld over 10 fracties. De raad kent een commissie Ruimte/Algemeen Bestuur en een commissie Samenleving/Middelen. Elke zes weken wordt een raadscyclus (presidium, commissievergaderingen en raadsvergadering) doorlopen. Bij zwaardere dossiers wordt gewerkt volgens het BOB-model.
Je bent een stevige, betrouwbare adviseur en brengt de raad als hoogste orgaan van de gemeente goed in positie. Je faciliteert de raad hierin, onder meer door te sturen op het werken met de langetermijnagenda en te zorgen voor tijdige en adequate informatievoorziening. Je kent de relevante actuele wet- en regelgeving en hebt, of organiseert, voldoende (juridische) expertise om raadsleden adequaat te adviseren. Als griffier ben je ook adviseur van de Auditcommissie van de gemeente Sluis en van de Rekenkamer Hulst, Sluis en Terneuzen (personele unie, ingesteld 1 januari 2024).
Je doet proactief onderzoek naar behoeften van de raad(-sleden) en brengt vraag en aanbod in balans. Je bent in staat snel een band op te bouwen. Als coach en vertrouwenspersoon van de raad(-sleden) bied je een luisterend oor en heb je oog voor verschillende persoonlijkheden en onderlinge verhoudingen. Na de verkiezingen draag je bij aan een goede onboarding voor (nieuwe) raadsleden. Je wekt vertrouwen, bent integer en strikt onafhankelijk en wordt door de voorzitter en elk raadslid als zijn of haar griffier gezien.
Voorzitter van de raad
Je investeert in een open werkrelatie met de voorzitter van de raad. Transparantie, duidelijkheid en spiegelen zijn daarbij sleutelbegrippen.
Werkgeverscommissie
De fractievoorzitters vormen gezamenlijk de Werkgeverscommissie, waarbij de burgermeester aansluit als adviseur. Aan de Werkgeverscommissie leg je periodiek verantwoording af over jouw werkzaamheden en de voortgang van projecten die onder jouw verantwoordelijkheid plaatsvinden. Ook overleg je over onder meer de wensen en ambities van de raad, over de samenwerking binnen de driehoek en het griffieteam, en over de samenwerking met de ambtelijke organisatie. Het streven is dit te doen aan de hand van een griffieplan.
De griffie
Samen met je collega’s vorm je het griffieteam (ruim 2 fte), dat bestaat uit de griffier (1 fte), een ondersteuner griffiebureau (0,75 ft), twee commissiegriffiers en een loco-griffier/jurist. De loco-griffier/ jurist en de commissiegriffiers verrichten hun griffiewerkzaamheden naast een andere reguliere functie in de ambtelijke organisatie. Als griffier ben je hun functioneel leidinggevende. Jaarlijks voorzie je hun formeel leidinggevende van input ten behoeve van de functionerings- en beoordelingsgesprekken.
De sfeer in het griffieteam is informeel, waarbij collegialiteit, gelijkwaardigheid en samenwerken belangrijke waarden zijn. Je bevordert een goede informatie-uitwisseling en de ontwikkeling van de medewerkers binnen het team.
Als griffier draag je met je team zorg voor de planning en control van de raadsprocessen in brede zin. In de ontwikkeling en implementatie van het instrumentarium heb je oog voor mogelijkheden tot vernieuwing en verbetering. Het streven is de werkzaamheden en doelen van de griffie jaarlijks vast te leggen in een griffieplan.
Driehoek
In het driehoeksoverleg met onze burgemeester en gemeentesecretaris zijn de lijnen kort en is er een goede verstandhouding. Vanuit jouw perspectief als griffier heb je oog voor de gemeenschappelijke doelen, zonder het belang van de raad uit het oog te verliezen. Je bent een gelijkwaardige, oplossingsgerichte gesprekspartner en draagt bij aan de onderlinge verbinding en open communicatie.
Sluis
In het samenspel tussen inwoners, (maatschappelijke) organisaties en bestuur ben je communicatief, behulpzaam en stel je heldere kaders. Als griffier ken je de belangrijke organisaties en stakeholders binnen de gemeente. Je faciliteert de communicatie tussen raad en inwoners. Je helpt inwoners op weg in hoe een thema kan worden geadresseerd bij de raad: bijvoorbeeld door inspraak ter vergadering, via het raadsspreekuur of een ingezonden brief.
Regio
De Zeeuwse griffiers werken nauw samen. Binnen Zeeland trekt Sluis in de directe regio op met Terneuzen en Hulst, waar veelal dezelfde thema’s spelen. De drie gemeenteraden hebben een gezamenlijk visie op wonen, werken en recreëren vastgesteld en nemen in regionaal verband regelmatig een gezamenlijke positie in. Zeeuws-Vlaanderen is een van de 11 regio’s uit het Nationaal Programma Vitale Regio’s.
Als griffier speel je in de regio een voortrekkersrol, waarbij je koestert en voortbouwt op hetgeen reeds is neergezet. Je voorziet de raad van informatie zodat deze in positie is. Je neemt actief deel aan regionaal (griffiers-)overleg van Zeeland en onderhoudt nauw contact met de raadsgriffiers van Hulst en Terneuzen.
Functie
Wat breng je mee?
· Denken: plannen en organiseren, integer en zelfreflectief.
· Voelen: politiek/bestuurlijk sensitief, betrokken, gericht op samenwerking, coachend.
· Kracht: resultaatgericht, duidelijk, dienstbaar, flexibel en stressbestendig.
Functie-eisen
Aan welke voorwaarden voldoe je?
· WO werk- en denkniveau.
· Scherp inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen en (juridische) besluitvormingsprocessen.
· Relevante ervaring met (strategische) advisering en ondersteuning van lokaal bestuur.
· Ervaring met werken in een omgeving, die qua complexiteit vergelijkbaar is.
· Affiniteit met de cultuur van onze gemeente en regio.
· Griffie-ervaring is een belangrijke pré.
Aanbod
Wat bieden wij jou?
Kies je voor de gemeente Sluis, dan kies je voor een goede werk-privébalans dankzij flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken. Verder krijg je:
· Een salaris van maximaal € 8.439,- bruto per maand bij een 36-urige werkweek (salarisschaal 14, salaristabel 1 oktober 2025 cao gemeenten). Je beginsalaris is afhankelijk van je opleiding en werkervaring;
· Een Individueel Keuzebudget van 17,05% van je bruto jaarsalaris. Dit bouw je elke maand op. Je kunt het budget inzetten voor extra salaris, meer vrije tijd, een fiets, een vergoeding van je woon-werkverkeer of een sportabonnement;
· Een vergoeding voor je woon-werkverkeer van € 0,23 per gereisde kilometer en een thuiswerkvergoeding;
· Een uitstekende pensioenopbouw bij ABP inclusief een extra vangnet bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. Een geruststellende gedachte, mocht je hier ooit mee te maken krijgen;
· Mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling. We hebben een online leerplatform, GoodHabitz, maar zijn ook benieuwd naar jouw persoonlijke wensen;
· Uitstekende arbeidsvoorwaarden op het gebied van verlof faciliteiten en gratis parkeermogelijkheid;
· Een goede werk-privé balans dankzij flexibele werktijden en mogelijkheid tot thuiswerken door verstrekking van smartphone en laptop;
· Een arbeidsovereenkomst voor één jaar met uitzicht op een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Inlichtingen
Ben je geïnteresseerd?
Als je je in het beschreven profiel herkent, nodigen we je van harte uit te solliciteren. Wij zijn erg nieuwsgierig met welke expertise, ervaring en talent jij onze raad en gemeente komt versterken.
Ben je enthousiast geworden over deze functie, maar heb jij nog geen ervaring als griffier? Als je de ambitie én potentie hebt om hierin te groeien, dan nodigen we je ook van harte uit te solliciteren!
Wil je meer informatie?
De werkgeverscommissie van de gemeente Sluis laat zich in deze procedure ondersteunen door Mr Gert-Jan Jongkind, directeur van Bestman · Bestuur & Management. Voor nadere informatie over de vacature, kun je contact met hem opnemen per WhatsApp: 06-50244791.
Sollicitatie
Hoe maak je je belangstelling kenbaar?
In verband met de regels omtrent privacy/AVG kun je uitsluitend reageren via de website www.bestman.nl Door in de vacaturetekst te klikken op ‘Solliciteren‘, word je naar de webpagina geleid waar je jouw brief en cv kunt uploaden.
Een assessment en/of referentiecheck kan eventueel deel uitmaken van de procedure.
Voor indiensttreding is een Verklaring Omtrent het Gedrag vereist.
Je kunt reageren tot uiterlijk vrijdag 2 januari aanstaande.
Een nadere planning met betrekking tot de gespreksdata in de gemeente Sluis volgt zo spoedig mogelijk. Het streven is dat de griffier start op 1 mei 2026.
