Statengriffier provincie Gelderland

Introductie

Wie ben jij?
Je bent een energieke, inspirerende persoonlijkheid met wie het goed samenwerken is. Als statengriffier ben je eerste adviseur en eindverantwoordelijk voor de ondersteuning van Provinciale Staten. De ‘basis op orde’ is voor jou een vanzelfsprekendheid. Je doet passende en realistische voorstellen voor verbetering en draagt zorg voor effectieve implementatie. Dit doe je niet alleen, maar samen met het griffieteam. Daarnaast speel je een belangrijke rol in het bestuurlijk ambtelijk samenspel, je zorgt daarin voor een stevige vertegenwoordiging van Provinciale Staten. Je brengt niet alleen kennis en ervaring mee, maar ook het vermogen het beste uit mensen en uit samenwerking te halen. Je bent besluitvaardig, adviseert Provinciale Staten gevraagd en ongevraagd en geeft zo nodig een tegengeluid.

Organisatie

Wie zijn wij?
Gelderland is de mooiste provincie van Nederland. Dat komt door de mensen die hier wonen, onze ondernemers en maatschappelijke organisaties. Én de prachtige, rijk gevarieerde omgeving met steden en landelijk gebied. We voelen ons verbonden door onze diversiteit. Goede samenwerking en oog voor elkaar zien wij als onze kracht. Daar zijn we trots op en dat koesteren wij. En waar dat kan, willen wij het nog mooier maken.

Provinciale Staten van de provincie Gelderland telt 55 leden, verdeeld over 15 fracties. De werkgeverstaken zijn gedelegeerd aan de werkgeverscommissie, bestaande uit vijf statenleden met de commissaris van de Koning als adviseur. De ambtelijke organisatie van de provincie telt circa 1500 medewerkers. De statengriffie bestaat op dit moment uit een team van 11 medewerkers: de griffier, een statenadviseur/plaatsvervangend griffier, drie statenadviseurs, een junior statenadviseur, een communicatiedeskundige, een informatiemanager, een functioneel beheerder en twee ondersteuners.

Functie

Wat ga je doen?

Provinciale Staten
Als griffier ben je eerste adviseur, eerste aanspreekpunt, sparringpartner en vertrouwenspersoon, zowel van Provinciale Staten als collectief, als van de voorzitter en de individuele leden. Je draagt er zorg voor dat de basis op orde is en dat Provinciale Staten zich op een goede manier gefaciliteerd en ondersteund voelen. Je bent een belangrijke partner van de voorzitter en draagt bij aan een ordentelijk verloop van vergaderingen van Provinciale Staten. Samen met de collega’s van de griffie sta je Provinciale Staten met raad en daad terzijde en breng je hen optimaal in positie. Je schakelt soepel, al naar gelang de situatie dat verlangt, tussen operationeel, tactisch en strategisch niveau. Je bent betrokken bij de dagelijkse gang van zaken en bij bijzondere projecten. Je bent op de hoogte van wat er speelt, je geeft gevraagd en ongevraagd advies en schroomt niet anderen een spiegel voor te houden. Je wekt vertrouwen, bent integer, strikt onafhankelijk en wordt door de voorzitter en elk lid als zijn of haar griffier gezien. Stevige adviesvaardigheid, strategie, duidelijkheid, spiegelen en coachen zijn daarbij sleutelbegrippen.

Statengriffie
De griffie vormt een professioneel en deskundig team, met hechte collegiale verhoudingen. De structuur van de griffie is enige tijd geleden vernieuwd. Als coachend en inspirerend leidinggevende werk je aan een toekomstbestendige griffie en weet je het beste uit de medewerkers te halen. Je brengt de ambities van Provinciale Staten en de griffie in balans. Je stimuleert een proactieve samenwerking tussen griffie en ambtelijke organisatie en versterkt de externe oriëntatie. Je maakt gebruik van het talent en de know-how van je collega’s van zowel de griffie als de ambtelijke organisatie. Je kunt delegeren en durft ‘los te laten’. Je bent een creatieve denker die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. Je ziet kansen en weet deze te benutten, bijvoorbeeld op het gebied van communicatie, verbetering van de lange-termijn-agenda, informatisering en informatiemanagement.

Gedeputeerde Staten, ambtelijke organisatie en driehoek
Je bent de schakel tussen Provinciale Staten en de ambtelijke organisatie. Je behartigt de belangen van Provinciale Staten richting Gedeputeerde Staten en de organisatie en komt op voor de rol en positie van Provinciale Staten. In het driehoeksoverleg met de commissaris van de Koning en provinciesecretaris ben je een gelijkwaardige gesprekspartner. Je draagt actief bij aan het wederzijds vertrouwen. Je bent zelfbewust en rolvast en schakelt soepel op het snijvlak van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten, griffie, organisatie en provinciale samenleving. Gezamenlijk met de commissaris van de Koning en de secretaris investeer je in de kwaliteit van de informatievoorziening richting Provinciale Staten. Je stelt het grotere en gezamenlijke belang van de provincie voorop, zonder het specifieke belang van Provinciale Staten uit het oog te verliezen. In deze setting toon je je rolbewust, overtuigend en een echte verbinder.

Externe oriëntatie
Als griffier toon je je betrokken bij onze provincie en weet je wat er speelt. Je draagt bij aan de laagdrempeligheid van het bestuur voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Je beschikt over een relevant netwerk of bent in staat dit snel op te bouwen, zowel binnen de provincie als daarbuiten. Je richt je daarbij onder meer op collega-statengriffiers, de Eerste en Tweede Kamer, relevante contactpersonen bij ministeries zoals BZK en bij de aangrenzende Duitse deelstaten. Je stelt je richting alle betrokken partijen, binnen en buiten ons provinciehuis, open, proactief en constructief op, waarbij je alert bent op kansen en best-practices die onze provincie vooruit kunnen helpen.

Functie-eisen

Wat bied je ons?
∙ Academisch werk- en denkniveau;
∙ Breed inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen en (juridische) besluitvormingsprocessen;
∙ Relevante ervaring met (strategische) advisering en ondersteuning van een politiek bestuur;
∙ Relevante leidinggevende ervaring;
∙ Griffie-ervaring is een pré;
∙ Visie en strategisch denkvermogen;
∙ Coachend leiderschap;
∙ Samenwerkingsgerichtheid.

Aanbod

Wat bieden wij jou?
· Een dienstverband van 36 uur per week.
· Salarisschaal 15 (min. brutosalaris € 6.435,01 tot max. brutosalaris € 9.119,85 per maand) bij een 36-urige werkweek. Arbeidsmarkttoelage naar schaal 16, conform de cao provinciale sector, is bespreekbaar.
∙ Vier weken vakantieverlof en de mogelijkheid om compensatieverlof op te bouwen.
∙ Een persoonlijk ontwikkelbudget van € 6.000,00 voor een periode van 5 jaar.
∙ Elk jaar een gezondheidsbudget van € 300,-.
∙ Een Individueel Keuze Budget (IKB) van 22% van het jaarsalaris. In het IKB zijn onder andere het vakantiegeld (8%) en een structurele eindejaarsuitkering (8,3%) opgenomen. Je bepaalt zelf of je een deel laat uitbetalen of dat je verlof koopt. Zo kun je maandelijks keuzes maken die passen bij je individuele behoeften.
∙ Een jaarcontract met de intentie dit bij goed functioneren om te zetten in een vast contract. Op de arbeidsovereenkomst is de cao provinciale sector en het Personeelshandboek Gelderland van toepassing.

Inlichtingen

Hoe nu verder?
Wij laten ons in deze procedure ondersteunen door Gert-Jan Jongkind, directeur van Bestman ∙ Bestuur & Management. Als je meer informatie wilt over deze vacature, kun je telefonisch contact met hem opnemen via nummer 06-50244791. Wanneer je belangstelling hebt voor deze vacature verzoeken we je jouw motivatiebrief en c.v. te uploaden. In verband met de regels omtrent privacy/AVG kun je uitsluitend reageren via de website www.bestman.nl.

Ga op de website www.bestman.nl naar de vacature. Door te klikken op ‘Solliciteren‘, word je naar de webpagina geleid waar je jouw brief en c.v. kunt uploaden. Je kunt daar aangeven dat je akkoord bent met onze privacyregels. Je ontvangt daarna automatisch een ontvangstbevestiging.

Sollicitatie

Aan kandidaten die wij voordragen, vragen wij een korte videopitch aan te leveren.
Het inwinnen van referenties en het overleggen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) maken deel uit van de procedure. Een (ontwikkel)assessment en integriteitsscan kunnen er deel van uit maken.

Reageren kan tot uiterlijk vrijdag 25 oktober aanstaande. 
De planning met gespreksdata, een assessment, het arbeidsvoorwaardengesprek en eventuele andere contactmomenten volgt zo spoedig mogelijk. Diversiteit en gelijke kansen vinden wij heel belangrijk. Wij zijn vooral nieuwsgierig met welke ervaring, expertise en welk talent jij ons provinciaal bestuur komt versterken.

Top